Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.10.2013 16:49 - Сложно съставно изречение с подчинено определително изречение- особености при пунктуацията
Автор: aleko2009 Категория: Технологии   
Прочетен: 27837 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 25.10.2013 17:15


 

СЛОЖНО СЪСТАВНО С  ПОДЧИНEНО ОПРЕДЕЛИТЕЛНО ИЗРЕЧЕНИЕ

 

 1.Подчинено определително изречение  -

а/ пояснява  име в главното изречение като определение;

б/ отговаря на въпросите - какъв, чий, кой

в/намира се в началото, в средата, в края  на  сложното съставно изречението

 2.  Съюзи

а/съюзи - да, че

б/съюзни думи-въпросителни, относителни местоимения, наречия и частици:

местоимения - кой, кого,  какъв, чий, колко, който, когото, какъвто, чийто

наречия - къде,  кога, защо, как

частица - дали

3. Синтактични синоними - еднакви по смисъл, различни по синтактичен строеж

Красивата роза увяхна.

Розата, която беше красива, увяхна.

Аз се завърнах в родната къща.

Аз се завърнах в къщата, където се бях родил.

4. Употреба на съюзните думи „ когото” и „чийто”

 а/Съюзната дума е във винителен падеж, защото подчиненото изречение пояснява допълнение в главното

Тя се срещна с човека,  когото не понасяше.

Ние посрещнахме  актьора, когото всички обожаваха.

 б/Съюзът „чийто” се съгласува по род и число с името, стоящо след него

Спасителят успокои бащата, чиито деца бяха затрупани от лавината.

Аз взех учебниците, чийто притежател бе Гошо.

Момчето, чиято риза не беше изгладена, се изложи на партито.

Девойката, чийто панталон се скъса, стана за смях

 5. Пунктуация при съюз „да” и въпросителни местоимения и наречия

+Мисълта да го види, я вълнуваше.

+Идеята да го покани на партито, се роди внезапно.

+Мисълта, че ще я хванат, я измъчваше.

+Въпросът дали ще го разкрият, го тормозеше  постоянно.

+Проблемът  как да се предпази от студа, беше важен за него.

+Въпросът кой е крадецът, стоеше на дневен ред.

 Запетая не се пише пред съюзите: да, кой, какъв, чий, колко, къде, кога, как, защо, дали

 6. Пунктуация при обобщаващ характер на главното изречение и словосъчетание с показателно местоимение

 а/Ако главното изречение има обобщаващ характер, пред подчинителния  съюз се пише тире.

Тя се вълнуваше само от една идея - да се измъкне по-скоро от къщата.

 б/Ако в главното изречение има словосъчетание с показателно местоимение,  пред подчинителния съюз се пише тире.

+Измъчваше ме въпросът дали той не ме лъже.

Измъчваше ме този въпрос - дали той не ме лъже.

+Тормозеше ме проблемът как ще го видя утре.

Тормозеше ме този проблем-как ще го видя утре.

+Измъчваше ме мисълта кой открадна картината.

Измъчваше ме тази мисъл  -  кой открадна картината.

+Идеята да му помагам през лятото, ме радваше.

Тази идея  - да му помагам през лятото, ме радваше.

+Колебанието как да изразим чувствата си, ни вълнуваше.

Онова колебание - как  да изразим чувствата си, ни вълнуваше.

+Мисълта да се примири със сегашното си положение, я измъчваше постоянно.

Тази мисъл - да се примири със сегашното си положение, я измъчваше постоянно.

7. Пунктуация в случаите, когато съюзът е вътре в подчиненото изречение

Той влезе в къщата, от прозореца на която се виждаше морето.

Момичето докосваше огледалото, по повърхността на което имаше прах.

Влязох в галерията, от вратата на която се виждаха шедьоврите на изкуството.

Тя погали камъка,  във вътрешността  на който се виждаха златни жилки .

 Когато  подчинителният съюз се намира вътре в подчиненото изречение,  запетаята не се пише пред него,  а пред подчиненото изречение

 

 





Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aleko2009
Категория: Изкуство
Прочетен: 2327064
Постинги: 167
Коментари: 4
Гласове: 517
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031